Trött på att solens strålar tränger in genom fönstret och skapar ljus och värme i rummet? Då är det dags att köpa markiser. Är du osäker på vilka som passar bäst och hur de ska monteras? Kontakta din lokala återförsäljare då många erbjuder både gratis hembesök, hjälp i val av modell och montering.
Markiser kan köpas online med leverans till hemmet. Det är kan vara smidigt, enkelt och ske snabbt, men vill du ha personlig service och hjälp i både val och montering så är det till en lokal återförsäljare som du bör vända dig. De två olika inköpsvägarna har alltså helt olika fördelar. Många återförsäljare av markiser har en komplett tjänst som sträcker sig från hembesök till service vilket underlättar hela processen. Ett exempel kan tas från ett företag som säljer markiser i Tyresö som har delat upp processen i flera tydliga steg.
Först erbjuds ett gratis hembesök då en säljare går igenom behov, produktutbud och ger förslag på vilka markiser som bör väljas. Eftersom säljaren kommer ut gratis finns alltid en gräns för hur långt de kan åka. Eftersom företaget i detta fall låg på Tyresö erbjöd de gratis hembesök just på Tyresö och närliggande kommuner. Hos vissa företag kan en avgift uppstå om hembesök bokas långt från företagets lokaler.
Andra steget är man som kund kommer till återförsäljarna för att se på en rad olika modeller, färger och mönster. Detta är en av de stora fördelarna med att köpa direkt från butik istället för att köpa online. Här går det att känna på tygerna, prova funktioner och skapa sig en tydligare bild över markiserna.
Tredje steget är att få en offert på den lösning som önskas. Det kan vara färdiga modeller eller specialsydda markiser med eller utan montering. Om offerten känns okej påbörjas montering.
Fjärde steget är montering av markiserna. Om det är eldrivna behöver elinstallationen ske av behörig elektriker. I annat fall kan montering ske av de flesta snickare. Nu kan du njuta av att markisen är på plats och stoppar de bländande solstrålarna på sommaren samtidigt det skapar en avslappnande utomhusdel där man kan njuta av fika även om det skulle regna lite.
Femte steget är service. Det är något som inte brukar behövs direkt i början men oturen kan vara framme alternativt så behövs service efter ett par år. Det kan då finnas en fördel att vända sig till samma företag som sålt markiserna eftersom de till största sannolikhet både har kunskap om modellen och reservdelar till den.
Precis som företaget i Tyresö presenterar så skapas alltså en helhetslösning av de företag som säljer markiser via lokala butiker. Det är just denna service och flexibilitet som gör att fysiska butiker kan behålla kunder trots stark konkurrens från nätet.